Soganli Yahni, Mutton, Onion, Chickpea Stew from Gaziantep

Tonight I made Soganli Yahni, Mutton, Onion, Chickpea Stew from Gaziantep, The South Turkey. Mrs. Yusla Ohba, A Turkish Lady taught me how to cook it. But, I used my Pressure Cooker as always to skip time. Concentrated Tomato Paste and Red Paprika Paste from Turkey give a special taste. Mutton with bones gives a strong broth, and Stewed Onion gives subtle sweetness.
I bought Mutton with bones at a Halal shop in Shin Okubo Muslim St. It’s 1.7kg and costs 1250Yen, very reasonable. I just put 450g of Mutton in it. So, I’ll make Molokhia with Mutton broth in next week.

今夜は先日トルコ人女性大場ユスラさんから習った南トルコの伝統料理、玉ねぎのヤフニーを作りました。ハラルフードショップで買ってきた堅そうな骨付きのマトン肉もゼロ活力鍋で10分加圧すると、骨から自然に外れて、骨からも骨髄が垂れるほど煮えた。そこに大きめに切った玉ねぎをたっぷり入れ、羊から出た脂で炒め、トマトペーストとビベールサルチャスを加える。ビベールサルチャスは南トルコ独特の赤唐辛子〜赤パプリカを煮詰めたペースト。豆板醤で代用しても大丈夫そうだけど、豆板醤よりも甘くてフレッシュな辛さ。そして、煮たものを冷凍しておいたひよこ豆、ひたひたに水を加え、もう一回ゼロ活力鍋で加圧。これで出来上がり。圧力鍋の二度時間差使いはなかなか良いですよ。
出来上がったヤフニーは、羊肉はトロトロで、骨からたっぷり出汁が出て、サルチャの味もまろやかになり、玉ねぎからは甘みがたっぷり出る。美味い!
しかし、もっともっと玉ねぎを足しても良かったのだなあ。

ユスラさん、ありがとう!また料理を教えて下さい!

IMG_5865

IMG_5864


投稿日

カテゴリー:

投稿者: